tiistai 12. tammikuuta 2016

Hauki on kala

Jatketaanpas näillä kalahöpinöillä vielä parin postauksen verran, kun kirjoitusintoa löytyy, mut ei reissuja mistä kirjottaa. Muutama sananen hauesta. Se on kala, joka on mulle varmaan kaikista tutuin. Ensiks virpalla ja myöhemmin perholla. Mä ja virveli tutustuttiin ekaa kertaa kun mä olin 11-vuotias. Oltiin viettämässä juhannusta mökillä ja yhdellä naapurilla oli parit virpat mukana. Nopea opastus ja lammelle opettelemaan. Sillon sain ekat haukeni ja jäin koukkuun. Hauki oli pitkään mun lempparikala, johtuen varmaan siitä että ei vielä ollu kokemsusta muista lajeista. Välillä tuli myös ahvenia ja sekin oli ihan jees.

Kun alettiin Juuson kanssa seukkailla, hiipui mun "haukibuumi" pikkusen. Jätkän mielestä hauet oli ällöjä ja limaisia. :D No onhan ne vähän sitäkin. Juuso on kalastanu perholla lähes aina, pääsääntöisesti joella, eikä noi puikulat siellä oo ehkä ihan halutuimpia saaliita. Jos kuitenkin oltiin jossain mökillä, käytiin yhdessä heittää haukee virpalla. Vasta reilu vuos sitten syksyllä kokeiltiin ekaa kertaa perhovehkein.  Paluuta virppaan ei kyllä varmasti enää tule. Juusokin alkoi taas vähän enemmän innostuu hauista. HAH, mun ansiota! ;)





Haukia kalastastaessa tykkään siitä, että silloin pääsee usein pitelemään vähän paremman kokoista kalaa. Mun tän hetkinen enkka on 96cm, mut siitä muutaman kymmenen senttiä pienemmätkin antaa tosi kivasti vastusta. Kivoin kalastettava koko on mun mielestä ehkä jotain 70-80cm luokkaa, noiden isompien kanssa alkaa jo vähän mennä pupu pöksyyn. :D Niitä yli metrisiä odotellessa... Meillä ei oo kalojen mittaukseen käytössä kuin mittanauha, mut joskus olis kivaa tietää painojakin. Sitä kuitenkin usein kysellään.

Merella oleminen ja kalastaminen on kivaa, joten siinä kans yks syy miks tykkään haukea kalastaa.  On kiva vaipuu hetkeks ihan omaan maailmaan ja lillutella kelluntarenkaalla menemään. Järvillä on varmaan myös ihan siistiä. Mulla ittelläni on perholla kokemusta vain mereltä ja mökin pieneltä lammelta.  Parhaimmat haukikokemukset tuli joulukuussa, mut myös kesäkuun alulta on hyviä muistoja. Kun haukia lähtee kalastamaan, saa yleensä olla aika saalisvarmalla fiiliksellä. Ainakin niillä paikoilla missä me ollaan nyt käyty. Toki joskus on tehny myös pari ihan rehellistä MP reissua, mut kuitenkin. Hauki on kala, kiva kala. Kevättä odotellessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti