tiistai 9. kesäkuuta 2015

Kuhmon KalaHässäkkä 6.-7.6.15

Perjantaina lähdettiin jälleen uusille vesille. Parin mutkan kautta päästiin liikkeelle iltapäivän alkupuolella ja matka Itäiseen Suomeen alkoi. Pietaa pyydettiin jo alkukeväästä mukaan Kuhmossa ensimmäistä kertaa järjestettävään tapahtumaan, KalaHässäkkään. Paikalle toivottiin naisbloggaajia. Myös Katri sai kutsun tapahtumaan. Mukana järjestämässä oli Kajana Clubin Anni Yli-Lonttinen.

Saavuttiin Kuhmoon illalla. Meille oli järestetty majoitus ihan Pajakkajoen viereltä. Käytiin heti pikapistolla Akonkoskella. Vesitilanne lähenteli joka puolella tulvaa, joten kalastus oli hieman haastavaa. Juuso sai yhden pienen vahinkohauen, jonka jälkeen laitettiin kamat kasaan. Lauantaina aamulla alkoi hässäköinti. Tapahtuma alkoi Kuhmon torilta, jossa aika perinteistä torihengailua ja esittelyjä paikalla olleista.

Tapahtuma jatkui Kuhmon kirjaston pihalla, ihan Pajakkakosken vieressä. Paikalla esimerkiksi Ruodon piste, jossa sai testata vapoja. Oltiin auttamassa pisteen järjestämisessä. Mestoille saapui ihan mukavasti porukkaa.

Päivän aikana oli myös muutamia "luentoja". Mukana esimerkiksi Jasper Pääkkönen. Hatunnosto paikalle saapumisesta parin tunnin takia! Jasper lensi päivällä Kajaaniin ja sieltä vielä samana iltana takaisin. Myös Anni oli äänessä aiheesta naisten tykkää perhokalastuksesta. Molemmat keräsi kiitettävästi porukkaa kuuntelemaan.

Illalle oli järjestetty myös leikkimielinen kilpailu. Ideana oli kalastusaiheinen kuvakilpailu. Eniten facebook tykkäyksiä saanut kuva voitti. Saalilla ei niin väliä, kuhan kuvassa on hyvää meininkiä. Kuvassa ei tarvinnut olla välttämättä kalaa ollenkaan. Kuvat postattiin omaan profiiliin ja merkattiin Kuhmo Pajakka-Saarikoski profiiliin. Kisa-aika oli klo 19-22 ja paikkana Pajakkakoski ja Saarikoski. Myös me oltiin mukana kisaamassa, vaikka ei kyllä kovin tosissamme. Hirveä polte oli kalaan, joten kuvahommat meinasi ihan unohtua. Puhelimetkin alkoi kosken rannassa reistailemaan. Saatiin kuitenkin yksi kuva lopulta mukaan. Kisakuvat voi käydä katsomassa TÄSTÄ. Kuvat on kerätty jälkeenpäin kansioon, joten tykkäyksiä siitä ei näy.

Palautetta tuli hieman kisan järjestelyistä ja sen tasapuolisuudesta. Kisassa pärjäsivät ensimmäisinä postatut kuvat ja henkilöt, joilla oli eniten kavereita. Palautteessa olisi toivottu, että kaikki kuvat oltaisiin ladattu ensin kansioon ja äänestys olisi ollut vasta sen jälkeen. Ideana oli kuitenkin "livekisa" ja se ei olisi totetutunut tällä periaatteella. Kisa järestettiin ekaa kertaa, joten nähtäväksi jää millä tavalla kisaaminen järjestetään ensivuonna. Tapahtumaa toivottiin kuitenkin jatkuvaksi. Tämän vuoden pääpotin vei Katri!

Myöhään illalla mentiin porukalla saunaan. Jotain kalajuttuja oli myös mietinnässä, mutta iltaa kohden huonontunut keli ja kylmyys tekivät saunasta houkuttelevamman vaihtoehdon. Päivä oli kaikinpuolin onnistunut ja tapahtuman osallistujamäärä jopa vähän yllätti. Hyvä niin. Hässäkkä jatkui vielä sunnuntaina. Silloin ohjelmassa oli Janne Pesosen koskikoulu junnuille ja uisteluhässäkkä. Me ei oltu paikalla enää silloin, kun oltiin tutustumassa enemmän Kuhmon koskiin. Tapahtuman järestäjät, Kuhmon kaupunki ja Kuhmon perhokalastajat hoitivat homman todella kunnialla. Myös meidän osalta järjestelyt olivat ihan mahtavat. Saatiin sponssina luvat muutamille koskille, samoin majoitus joka oli todella jees. Niistä suuri kiitos! Tietenkin myös Anni ansaitsee kiitokset. Anni oli mukana kehittelemässä koko tapahtumaa. Kaikki toimi erittäin mallikkaasti.

Kuhmon reissusta pian lisää toisen postauksen verran.