torstai 22. elokuuta 2013

Vaellus Saariselällä 2012

Kirjoittanut Pieta - Tuntuu vähä hönöltä kun kaikki tekstit tulee multa, mut no can do ku toinen osapuoli huitelee jossain inttileirillä tällähetkellä. :D Alotan nyt tuomaan vanhoja reissuja pikkuhiljaa tänne blogiin. Aloitetaan viime vuoden vaelluksesta. Mä oon käyny Saariselällä vaeltamassa neljä kertaa, Juusolle reissu oli eka ja myös eka vaellus ever. Hirveesti ei tarvinnu houkutella kun Juusokin diggailee pohjolasta.

--------------------------------------------

Kirjoitettu 8.9.2012 

Lähdettiin reissuun Helsinki-Vantaalta 24.8 klo 8.00. Huonosti nukutun yön jälkeen oli vähän pöhnänen olo, mut fiilis sen verran katossa, että se ei haitannut. Otettiin Juuson kanssa matkan kunniaksi pieni pullo shamppanjaa. Lento Ivaloon kesti huimat 1h 15min. 




Ivalossa meitä ootti taksi, johon meni meidän koko 8 henkinen posse. Mä, Juuso, Tuomas, Joni, Julia, Jenna, Veksu ja Anne. Taksilla mentiin Tievatuvalle lounaalle ja laittamaan rinkat ja ittemme kuntoon. Olin vähän pettyny mun rinkan painoon. Lähes kaikilla rinkat painoi alle 20kg tai ihan pikkusen yli. Mulla painoi 25kg... Samoin Juusolla. Joukon pienimmät heebot ja painavimmat rinkat, jee. No olihan meillä ruokaa yhtä paljon kun muilla, vaikka meidän ruokakuntaan kuulu vaan 2 ihmistä.


Meidän eka määränpää oli Suomunruoktu, jonne oli noin 17km. Oli vähän raskasta sen 25kg rinkan kanssa hahahah. Pari ekaa päivää on aina raskaimpia. Syötiin päivällinen jo matkalla, vaikka yleensä syödään vasta leiripaikalla. Ruokapaikka oli hieno ja ruuaksi oli sikaroonia.



Mä olin ollu Suomunruoktulla ennenkin. Pari kertaa, mut tää oli eka kerta nukkua siellä. Yö meni vähän huonosti kun mulla oli kauheen kylmä, kun en saanu itteeni lämpimäks ennen makuupussiin menoa. Yön lämpötila oli pakkasen puolella. Seuraavana aamuna lähdettiin silmät ristissä koti Tuiskukurua. Tuttu paikka sekin.


Matkalla Tuiskikselle pari tosi siistiä mestaa, jossa pidettiin taukoa.


Vitsi, kun en muista nimiä, mut molemmissa oon käyny aikasemmin vuosina 08 ja 09.




Matkalla mulla tuli hullun kuuma, kun mulla oli ollu pitkikset ja kuorihousut päällä.  Täytyi vähän keventää. Onnneks Lapissa ei oo kauheesti välii miltä näyttää, voi kulkea vaikka pelkissä pitkiksissä...


Tuiskulta jatkettiin kohti Luirojärveä. Matkaa ei ollut kun alle 10km, mut pidettiin silti muutama tauko.



Kun päästiin Luirolle, vallattiin osa autiotuvasta kun siellä ei ollut vielä ketään. Tehtiin ruokaa ja AH mentiin saunomaan. Pidemmillä vaelluksilla on niin plussaa jos pääsee saunaan. Lyhemmillä reissuilla se ei oo niin justiinsa. Saunan jälkeen syötiin vielä lettuja ja Juuso yritti narrata fisuja. Muutama super pieni harjus iski koukkuun, mut ei mitään muuta. Oon ollu Luirolla kerran aikasemminkin.






Seuraavana aamuna tehtiin koko porukalle yhteinen aamupuuro ja lähdettiin taas matkaan. Seuraavana etappina Hammaskuru, jonne oli taas vähän enemmän matkaa. Polun varrelta löydettiin kanttarelleja, tehtiin niistä hyvä lounaskeitto Juuson kanssa. Sai vähä joyain tuoretta iki-ihaniin pussimössöihin. :D




Hammaskuru oli mulle ihan uus mesta. Ihan kiva, mut ei nyt mikään tajunnan räjäyttävä WAAAU juttu. Törmättiin siellä muutamaan hauskaan papparaseen, jolla oli yhteinen 25vuotis vaellus meneillään.




Seuraavana oli vuorossa Anterinmukka. Siellä on myös sauna. Käytiin siellä viime vuonna riparin kanssa. Matka sinne oli tosi helppo mut aika pitkä, 16km muistaakseni. Lounaan jälkeen muu porukka paineli Anteriin, Juuso halus fisustaa joten jäätiin molemmat hetkeks pois poruksta ja tultiin omia aikoja Anteriin. 





Anterin kämppä on tosi hieno. Päästiin sinne nukkumaan. Siellä oli patjat! Kiva oli nukkuu pehmeellä. Muuten on kyl kivempi nukkuu teltassa, koska ei noissa tuvissa yleensä mitään patjoja ole. Varsinkin kun on sellanen ohut makuualusta, on mukavampi nukkuu teltassa, koska maa kuitenkin pehmentää vähän, toisin kuin super kova laveri. Eikä tuvissa edes ilma kierrä hirveen hyvin. Kylmillä säillä jees!




Taas oli kiva päästä saunomaan. Paistettiin taas lettuja seunan jälkeen. Miks jokapäivä ei voi olla lettuja?



Anterin jälkeinen mesta oli Sarvioja. Sielläkin oon ollu pari kertaa. Matka oli aika raskas ja pitkä, melkein 20km. Reitillä oli hullun hienoja maisemia, kun mentiin taas Pirunportin läpi Ukselmakuruun. Ennen sitä pidettiin taukoa Muorravaarakassa. Piiiiiiiiiiitkä päivä.









Oltiin kaikki ihan poikki kun päästiin Sarviojalle. Tää oli kolmas kerta siellä mulle. Sieltä saa superhyvää vettä, suoraan lähteestä.


Seuraavana päivänä mentiin ihastelemaan Sudenpesää. Se on suunnilleen kilsan päässä Sarviojalta ja sen saa vuokrattua omaan käyttöönsä. En oo käyny sisällä, mut ainakin ulkopuolelta ihanan näkönen.


Seuraava leirimesta oli Lankojärvi. Matka sinne vei Porttikosken kautta. Matka oli taas aika pitkä ja tällä kertaa vielä hidaskin kun kokoajan oli nousua ja laskua. Pysähdyttiin parilla siistillä koskella. Toisen mestan nimee en muista, toinen oli Porttikoski. Ja just se koski, jonka nimee en muista, oli upee!



Porttikoskella Juusbe koitti taas saada kalaa, mut aika tyhjältä vaikutti. Tehtiin taas sillein, et muut meni jonkun matkaa eteenpäin ja me jäätiin tunniks. Maisemat oli kivat taas kerran.




Lankojärvi oli mulle ihan uus mesta. Sinne sattu just sopivasti joku törkeen kokonen ryhmä ja kaikki telttamestat oli iiihan täynnä. Tapahtui ihme, tupa oli vapaana. Mentiin siis sinne. Seuraavana aamuna lähdettiin kävelemään aluks kohti Rautulampea. Se on eka paikka missä oon ollu yötä ekalla vaelluksella.




Rautulammelta starttas viimesen kokonaisen vaelluspäivän viimeset 10km. Oli hullun tuulista!


Ihasteltiin viimesiä maisemia. Oli hauska palata niihin maisemiin mistä kaikki on aikoinaan lähteny. Ne ei oo ees ton alueen hienoimpia mun mielestä, mut niillä on tunnearvoa. Siellä mä taisin hurahtaa...




Viimenen yö ja aamu vietettiin Sivakkaojalla. Siitä ei oo enää kun muutama kilsa tievalle. Mä ja Juuso nukuttiin teltassa, muut nukku laavussa. Siihen mahtu kuus henkee ja mä mieluusti olin pois, koska mulla on jääny trauma laavussa nukkumisesta kun mulla oli niin kylmä. :D Nyt ei kuiteenkaan ollu kovin kylmä kuulemma. Kerran jäi yö nukkumatta, kun oli vaan niin perkuleen kylmä. No eipä tullu nyt teltassakaan nukuttuu kovin hyvin, kun näin kokoajan unta et krhu hyökkää meijän telttaan...



Meillä sattu tosi hyvä tuuri säiden kanssa. Vikana aamuna kun oltiin jo lähössä kohti tievaa, alkoi sataa. Reissun aikana oli KERRAN tullut pieni sadekuuro. Aika hyvä ajoitus meillä! Lämpötilatkin oli kohdillaan. Päivisin oli yleensä noin 10 astetta, joka on just sopiva vaeltamiseen. Illat tietenkin vähän viileempiä. Yöt oli useemman kerran noin 4 astetta, kylmin oli -2,5. Vaellettiin kartan mukaan noin 120km. Siihen tulee vielä plussaa kaikista nousuista, laskuista ja mutkista. Ihan jepa.

Kotiin palattiin lauantai iltana 1.9. Oli kiva reissu ja porukka oli myös jees! Taas jäi lappikaipuu. Tää reissu oli kyl henkisesti ehkä raskain. Fyysisesti jaksoin kyllä, mut oli kauheeta kattoa kun toi toinen puolisko ei meinaa jaksaa. Olihan noi melkein 20km päivämatkat aika kovia ensikertalaiselle ja vielä niin painavalla rinkalla. Juusolla kävi vielä vähän huono tuuri rinkan kanssa, kun se ei ollu kropalle mikään paras. Mut mistäs sitä olis voinu tietää etukäteen. Kengätkin olis voinu olla pikkasen pienemmät  ja kovapohjasemmat. Hyvä tietää jatkoa ajatellen. Olis joskus kivaa lähteä kahestaan jonnekkin. Jos sais vaikka yhdistettyä kunnolla kalastuksen ja vaelluksen. :) Myös uusia paikkoja olis kiva kokeilla. Esimerkiks käsivarresta.

Lappi on parasta. Kiitos Juuso, Tuomas, Joni, Vesa, Anne, Julia ja Jenna! Oli hauskaa, joskus ehkä liiankin, äänesta päätellen. Sitten vaan suunnittelemaan uutta reissua. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti